Kā izvēlēties piemērotāko dzenskrūvi | BalticBoats

Kā izvēlēties piemērotāko dzenskrūvi

Dzenskrūve ir tieši tā dzinēja daļa, kas nodrošina laivas kustību. Tātad no dzenskrūves pareizas izvēles būs atkarīgs laivas ātrums, starta ātrums, manevrētspēja, gaitas stabilitāte.

Ir vairāki parametri, kuri nosaka dzenskrūves veidu un pielietojamību. Kā pirmo pieminēšu lāpstiņu skaitu. Pārsvarā tiek izmantotas 2; 3 vai 4 lāpstiņu dzenskrūves.

.

Augšējā attēlā alumīnija dzenskrūve ar 3 lāpstiņām, apakšējā- nerūsējošā tērauda ar 4 lāpstiņām.

2 lāpstiņas visbiežāk izmanto elektromotoriem.

Visbiežāk sastopamies ar 3 lāpstiņu dzenskrūvēm. Tās būs piemērotas gan lieliem, gan maziem ātrumiem, pietiekami universālas, sabalansētas, ar mazu vibrāciju. Četru lāpstiņu dzenskrūves priekšrocība ir labāks starta uzrāviens, tātad noderēs ūdenssporta cienītājiem. Pastāv arī viedoklis, ka ar tām laivas kustība ir stabilāka. Pieaugot laivas ātrumam, 4 lāpstiņu dzenskrūves priekšrocības samazinās, bet 3 lāpstiņu dzenskrūvēm pieaug.

Izgatavošanas materiāls.

Salīdzināsim tikai divus populārākos: nerūsējošo tēraudu (apzīmējums SS) un alumīniju ( AL).

Nerūsējošā tērauda galvenā priekšrocība ir tā, ka lāpstiņas var izgatvot daudz plānākas, līdzīgām dzenskrūvēm pat 3 reizes plānākas, nekā alumīnija. Tātad tām būs daudz mazāka pretestība un augstāka efektivitāte. Tāpēc tās uzstāda laivām, kurām nepieciešami lieli ātrumi. Lai vēl vairāk samazinātu pretestību, lāpstiņu novietojums tām pārsvarā ir ieslīpi pret dzenskrūves korpusu. Nerūsējošā tērauda dzenskrūves ir arī izturīgākas pret kavitācijas un arī parastiem mehāniskajiem bojājumiem. Bet jāatcerās, ka, pie spēcīgas saskares ar grunti, arī nerūsējošais tērauds deformējas un lūzt. Pie tam, trieciens dzinēja reduktoram būs daudz spēcīgāks un nopietnu bojājumu iespējas lielākas. Tātad, ar nerūsējošā tērauda dzenskrūvēm jābūt daudz uzmanīgākam, īpaši seklās vietās.

Diametrs un solis.

Diametru norāda collās un tas ir dzenskrūves kopējais diametrs ar lāpstiņām. Solis (pitch) ir attālums, ko dzenskrūve nosacīti noies blīvā vidē, vienu reizi apgriežoties ap savu asi. Bet to nosaka lāpstiņas savērpuma leņķis pret korpusu.

Šie apzīmējumi tiek norādīti uz dzenskrūves korpusa vai lāpstiņas un arī uz iepakojuma kastes.

Piemēram,  13 ½ x 15

13 ½ ir diametrs un 15 ir solis. Dažkārt ražotāji lieto vēl citus apzīmējumus. Piemēram Y15 norādīs, ka dzenskrūve paredzēta 15 ZS Yamahas dzinējiem. Uz iepakojuma parasti tiek norādīts arī dzenskrūves griešanās virziens. Viena dzinēja laivām tas vienmēr būs R (labais).

Dzenskrūves ar lielāku soli būs piemērotas lielāka ātruma sasniegšanai, ar mazāku soli: lielāka svara pārvietošanai. Bet, tas nebūt nenozīmē, ka uzliekot dzenskrūvi ar vislielāko soli, laiva sasniegs vislielāko ātrumu. Tas tāpēc, ka dzenskrūvi ar lielāku soli arī grūtāk griezt un vienā brīdī dzinēja jauda var tam nepietikt. Arī lielāka diametra dzenskrūvi motoram būs grūtāk griezt, tāpēc smagākai laivai ne vienmēr vajag pašu lielāko dzenskrūvi.

Nopietnie laivu un dzinēju ražotāji parasti jau ir veikuši testus un norāda, kuras dzenskrūves attiecīgajai laivai un dzinējam būs vispiemērotākie.

Ja šādu rekomendāciju nav, vai gribat paši paeksperimentēt, būs nepieciešami izmēģinājumi un tahometrs.

Vienkārši runājot, ja laivā ar vienu cilvēku un nelielu mantu daudzumu, maksimālie dzinēja apgriezieni sasniedz 5500-6000, tad dzenskrūve būs pareizā. Ja vēlēsieties vilkt ūdensslēpotāju vai pārvadāt smagāku kravu, vairāk pasažierus, varat izvēlēties par vienu vai diviem soļiem zemāku ciparu.

Šajā aprakstā pieminēju tikai pamatlietas dzenskrūvju izvēlē. Katram ražotājam ir vēl vairāki veidi un iedalījumi: lāpstiņu ģeometrija, izmērs, dažādi izliekumi, dubultās utt. Speciālas dzenskrūves tiek ražotas arī sālsūdenim.  Kādā citā rakstā centīšos vairāk aprakstīt Yamaha dzenskrūvju sērijas un to atšķirības.

Back to top